Slider

RunCzech generuje 36 milionów rocznie na Czeską gospodarkę

Wstrzymanie wszelkich zgromadzeń masowych i przedsięwzięcie środków bezpieczeństwa ma na celu ochronę zdrowia obywateli i stłumienie szalejącej pandemii koronawirusa. Stosowanie się do tych zasad, które rządy wprowadziły w dobrej wierze pozwoli na szybszy powrót do normalności. Niestety w tym wszystkim najbardziej cierpią gospodarki. Na przykładzie imprez RunCzech zaobserwować można jakim hamulcem okazała się pandemia. RunCzech wygenerował w ubiegłym roku aż 36 milionów na rzecz czeskiej gospodarki. Szczegółową analizę przeprowadził CzechTourism.

Duże imprezy biegowe są doskonałym motorem rozruchowym dla danego miejsca. Biegi spod znaku RunCzech ściągają w tej chwili w różne rejony kraju gości niemal ze wszystkich stron świata. Wydarzenia przyciągają biegaczy nie tylko na czas trwania imprezy, ale zazwyczaj na kilka dni co wiąże się z wysoką atrakcyjnością miast rozgrywania, dorobkiem historycznym i bazą turystyczną. Wydarzenia sportowe budują pozytywny wizerunek regionów i miast, stając się ich wyśmienitą wizytówką.

We współpracy ze wspomnianym CzechTourism, RunCzech obliczył jak pozytywne są skutki ekonomiczne organizacji imprez biegowych. Dziewięć wydarzeń w sześciu czeskich miastach dostarczyło w 2019 rroku Ponad 36 milionów euro na gospodarkę Czech, wpływając na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Zwiększenie liczby odwiedzających gości w danej lokalizacji skutkuje zwiększoną podażą i popytem na towary i usługi. W znacznym stopniu dotyczy to branż – turystycznej, gastronomicznej i sportowej. Zwiększona konsumpcja powoduje tworzenie nowych inicjatyw i podnoszenie poziomu usług tych, które już funkcjonują.

 

W ubiegłym roku w Pradze odbyły się cztery imprezy biegowe: Sportisimo Praga Półmaraton, Volkswagen Praga Maraton, O2 Praga Relay i Birell Praga Grand Prix. W sumie wzięło w nich udział 46 900 biegaczy, co w połączeniu z tymi, którzy podróżowali do miejsca docelowego daje liczbę 142 800 (zgodnie z badaniem, każdemu uczestnikowi towarzyszy od dwóch do trzech przyjaciół lub członków rodziny). W trakcie jednego wydarzenia ich średnie wydatki przypadające na jedną osobę wynoszą 81,3 euro, co wraz z podstawowymi kosztami organizacji imprezy (łącznie z zapisami) wynosi 13 803 922 euro wpływów. Należy również policzyć bezpośrednie przychody z budżetów publicznych (podatki, opłaty za zakwaterowanie itp.) co daje 5 647 059 euro, a także pośrednie przychody z budżetów publicznych (korzyści, które nie byłyby możliwe bez imprez RunCzech ) w wysokości 3 882 353 euro. Biegi RunCzech zapewniły 336 ofert pracy w Pradze na pełen etat.

Poza Pragą odbywa się w sumie pięć biegów: Półmaratony Mattoni w Karlowych Warach, Czeskich Budziejowicach, Ołomuńcu i Uście nad Łabą, a także najnowsze dziecko RunCzech – bieg Mattoni Liberec Nature Run. W biegach tych startuje 36 tysięcy uczestników, a wraz z towarzyszami podróży odwiedzających jest aż 105200! Średnie wydatki są niższe niż w przypadku Pragi, wynosi 34,5 euro w dzień biegu, co stanowi łącznie 4 588 235 euro. Przychody z budżetów publicznych wyniosły 1 882 353 euro, przy pośrednich dochodach z budżetów publicznych 705 882 euro. W regionach utworzono 112 miejsc pracy. Ogólna kwota wygenerowana dla Pragi i regionów łącznie wynosi 18 392 157 euro. Po zastosowaniu mnożnika ogólny wpływ ekonomiczny wynosi 36 274 510 euro.

Oprócz wspomnianych liczb są również pozytywne czynniki, których nie sposób zmierzyć. RunCzech wspiera przede wszystkim sport i zdrowy tryb życia.

„Biegi RunCzech motywują społeczeństwo. Ci bardziej zaawansowani zawodnicy, którzy stanowią biegową elitę mają możliwośći ustanawiania rekordów życiowych na szybkich trasach i przy doskonałej obsadzie. Inicjatywa Junior Marathon skupia się na aktywności fizycznej młodzieży. Family Runs skierowane jest do całych rodzin chcących aktywnie spędzać wolny czas. Imprezy towarzyszące podczas wydarzeń biegowych przyciągają całe rzesze osób niezwiązanych z bieganiem, ale zainteresowanych np. koncertami odbywającymi się przy okazji biegu. Atrakcyjność imprez RunCzech opiera się na atrakcyjności miejsca i wysokiego poziomu organizacji. Służy promocji miasta i podnosi jego turystyczny kontekst. Rosnąca atrakcyjność danego regionu ma pozytywny wpływ na chęć inwestowania w niego i długofalowy rozwój” – powiedział przewodniczący komitetu organizacyjnego RunCzech Carlo Capalbo .

Languages »