previous arrow
next arrow
Slider

Rynek sportu masowego po COVID-19


Sytuacja rynku sportu masowego po wybuchu pandemii COVID-19 była głównym tematem zjazdu Związku Organizatorów Sportu Masowego. Przedstawiciele największych podmiotów zajmujących się sportem powszechnym podsumowali dotychczasową działalność związku i wyznaczyli najważniejsze cele na najbliższy czas.

Związek Organizatorów Sportu Masowego powstał 3 sierpnia 2020 roku i był odpowiedzią środowiska na katastrofalną sytuację branży organizatorów sportu masowego w obliczu pandemii COVID-19. Po ponad roku funkcjonowania członkowie związku spotkali się w Warszawie, by podsumować dotychczasową działalność i określić najważniejsze cele na kolejne miesiące.

Pierwszym, podstawowym sukcesem Związku Organizatorów Sportu Masowego jest zjednoczenie się branży i wspólne działaniepowiedział Grzegorz Kuczyński z Fundacji Białystok Biega. – Dzięki temu znacząco wpłynęliśmy na przyspieszenie odblokowania rynku sportu masowego. Dzieląc się wiedzą i doświadczeniem podnosiliśmy również poziom członków związku. W tym celu zorganizowaliśmy konferencję, która wniosła ogromną wartość merytoryczną podsumował Grzegorz Kuczyński.

Z inicjatywy Związku Organizatorów Sportu Masowego dochodziło do spotkań z przedstawicielami najwyższych władz państwowych, w tym z prof. Piotrem Glińskim, wicepremierem pełniącym wówczas funkcję Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Dzięki wysiłkom ZOSM, znacząco przyspieszono odmrożenie branży, czego efektem jest aktualna możliwość organizacji masowych imprez sportowych, z zachowaniem określonych limitów liczby uczestników. Jednak, jak podkreślają uczestnicy zjazdu, do powrotu do normalnego funkcjonowania, droga jest jeszcze daleka.

Sytuacja nie jest łatwa, wszyscy cały czas odczuwamy skutki pandemiiprzyznał Mirosław Bieniecki, organizator Biegu Rzeźnika. – Rynek imprez sportu masowego jest w kiepskiej kondycji, a przyszły rok nie rysuje się w różowych barwach. Liczę na to, że udział Fundacji Bieg Rzeźnika w Związku Organizatorów Sportu Masowego przyczyni się do tego, że zawody będą się rozrastać. Naszym zadaniem jest wypracowanie zasad współpracy z rządem oraz samorządami lokalnymi. Zależy nam na powrocie do normalności i sytuacji, w której jest duża liczba uczestników i wiele fajnych imprez. Za chwilę rosnąca inflacja może spowodować, że uczestnicy imprez sportowych nie będą mieli pieniędzy, a organizatorzy będą musieli zapłacić dużo więcej za przygotowanie zawodów. Celem naszego zjazdu jest więc znalezienie rozwiązań, które pomogą zarówno uczestnikom, jak i organizatorompowiedział Mirosław Bieniecki.

Aktualnie w szeregach Związku Organizatorów Sportu Masowego znajduje się kilkadziesiąt firm i organizacji, zajmujących się kompleksową organizacją imprez sportowych. W tym gronie są również przedstawiciele firm współpracujących z branżą sportu masowego, m.in. dostawcy usług pomiaru czasu, odlewnie medali, szwalnie, agencje ochrony oraz firmy specjalizujące się w zabezpieczeniu medycznym.

Zdecydowanie widzimy siłę w tym, aby być razempodkreślała Magda Sołtys, organizatorka cyklu imprez 1 Mila.Musimy wspólnie pracować i wymieniać się doświadczeniami. Naszym zadaniem jest również lobbowanie za korzystnymi rozwiązaniami prawnymi. Chcemy ponownie rozruszać rynek imprez masowych, bowiem wszyscy widzimy wyraźny spadek frekwencji na zawodach stwierdziła Magda Sołtys.

Cała branża sportu masowego jeszcze przez długi czas odczuwać będzie skutki pandemii koronawirusa. Jednym z największych problemów jest spadek frekwencji uczestników, dochodzący nawet do 80% w porównaniu do 2019 roku.

Sytuacja jest dramatycznapowiedział Marek Zieliński, właściciel firmy Datasport. W 2020 roku frekwencja spadła niemalże do zera, bo zawody praktycznie się nie odbywały. Wszystko było pozamykane, ludzie mieli siedzieć w domach. Rok 2021 to z jednej strony euforia, bo znowu można startować, choć z pewnymi ograniczeniami, ale frekwencja tylko lekko drgnęła. W ujęciu ogólnym mamy cały czas do czynienia ze spadkiem frekwencji na poziomie 80% w stosunku do czasu przed pandemią zaznacza Marek Zieliński.

Z tego też powodu, w trakcie zjazdu Związek Organizatorów Sportu Masowego wyznaczył kilka głównych celów na najbliższą przyszłość. Są nimi:
 dalsza konsolidacja środowiska organizatorów sportu masowego i zwiększenie liczebności członków ZOSM w celu zwiększenia możliwości operacyjnych organizacji;
 realizacja ogólnopolskiej kampanii społecznej, zachęcającej do aktywności fizycznej i uczestnictwa w zawodach sportowych;
 apel o utworzenie stanowiska Pełnomocnika ds. Sportu Powszechnego przy Ministerstwie Sportu;
 program szkoleń i wzajemna wymiana doświadczeń organizatorów zrzeszonych w ZOSM.

W imprezach biegowych, triathlonowych i kolarskich w Polsce brało udział przed pandemią niemal 1,5 miliona zawodników rocznie. W sektorze znajduje zatrudnienie kilkadziesiąt tysięcy osób, pracujących nie tylko po stronie organizatorów wydarzeń, ale też jako podwykonawcy (ochrona, infrastruktura eventowa, zabezpieczenie medyczne) czy producenci koszulek, medali i innych gadżetów. Eventy sportowe napędzają też wiele innych gałęzi gospodarki, w tym przede wszystkim usługi turystyczne, transport i branżę HoReCa.

Więcej informacji o działalności Związku Organizatorów Sportu Masowego można znaleźć na stronie www.sportmasowy.pl.

Kontakt:

Łukasz Maleszewski

PR Manager, Sport Evolution

Mobile: +48 791 468 288

Email: lukasz.maleszewski@sportevolution.pl

Piotr Jakóbik
Marketing Director, Sport Evolution
Mobile: +48 511 291 080
Email: piotr@sportevolution.pl

Languages »